Deklaracja dostępności
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. H.Łopacińskiego w Lublinie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony www.wbpllublin.bip.lubelskie.pl.
Data publikacji strony internetowej: Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
- Część fotografii oraz galerii zamieszczonych w serwisie nie posiada opisów alternatywnych, czyli technik udostępniających użytkownikom programów odczytu ekranu informacje o nietekstowych elementach strony internetowej.
- Większość plików dokumentów udostępnionych w serwisie jest dostępna dla programów odczytu ekranu. Natomiast część udostępnianej treści nie została przygotowana z uwzględnieniem zasad dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Część dokumentów nie zawiera nagłówków, alternatywnych opisów obrazów i innych elementów w strukturze informatycznej, zwiększających dostępność serwisu dla użytkowników programów odczytu ekranu.
Treści nieobjęte przepisami
Dokumenty opublikowane przed 23 września 2018r. nie są dostępne cyfrowo. Jeśli potrzebujesz, któregoś z nich w formie dostępnej, skontaktuj się z nami i wskaż, o który dokument chodzi.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data sporządzenia deklaracji:
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2 (docx, 0,12MB).
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
- możliwość powiększania wielkości liter w treści artykułów całej strony,
- wyszukiwarkę indeksującą treści na stronie
- możliwość przechodzenia między elementami strony za pomocą klawisza TAB,
- podświetlania elementów nawigacyjnych (tzw. focus) ułatwiającego osobom niedowidzącym korzystanie z witryny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Marek Semeniuk — mejlowo msemeniuk@wbp.lublin.pl lub telefonicznie 815287414.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt.
Osobą kontaktową jest Marek Semeniuk, msemeniuk@wbp.lublin.pl
Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu: 81 52 87 414
Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich
Pozostałe informacje
Dostępność architektoniczna
Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie
Narutowicza 4, 20-950 Lublin
Parking
- Możesz skorzystać z miejsca parkingowego. Na parkingu wyznaczyliśmy jedno miejsce dla osób niepełnosprawnych. Znajduje się ono na przeciw wjazdu do Biblioteki.
Pamiętaj o zabraniu karty parkingowej i umieszczeniu jej za szybą. - Parking jest bezpłatny.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Dostępne:
- Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami
- Poręcze przy schodach – z wyłączeniem ostatnich 2 stopni prowadzących do Galerii Białej
- Schody z kontrastowymi oznaczeniami
- Kontrastowe oznaczenia drzwi i krawędzi
- Tabliczki z oznaczeniami w alfabecie Braille’a – np. na drzwiach, windach, poręczach, wejściach do pomieszczeń
- Przycisk umożliwiający wezwanie asystenta osoby z niepełnosprawnością oraz tablica informacyjna w alfabecie Breille’a (po lewej stronie za szklanym wejściem od strony parkingu)
- Powiększalnik Komputerowy OCR DaVinci- aplikacje czytające tekst na głos – umożliwiające odsłuchanie oraz powiększenie treści dostępnych w bibliotece (Czytelnia Czasopism)
- Transkrypcja – dla filmów i multimediów.
W trakcie wdrażania:
- Systemy wspomagania słuchu -Pętla Indukcyjna w Wypożyczalni oraz Galeri Białej
- Tłumacz języka migowego dostępny na miejscu
- Filmy informacyjne z tłumaczeniem na PJM (Polski Język Migowy) – np. instrukcje korzystania z usług instytucji, opis działalności
- Stanowisko komputerowe dla osób niepełnosprawnych z dostępną myszą oraz klawiaturą komputerową (Czytelnia Czasopism)
Opis ogólny
Do wnętrza głównego budynku wchodzi się przez ręcznie otwierane drzwi.
Na drzwiach tabliczka (listewka) w alfabecie Breille’a z opisem. Po przekroczeniu wejścia głównego wchodzi się do holu.
Na wprost wejścia znajduje się winda (obrysowana dookoła żółtą taśmą z przerwą w miejscu gdzie jest włącznik przywołujący). Na ścianie (po lewej stronie od wejścia) znajduje się przycisk umożliwiający wezwanie asystenta osoby
z niepełnosprawnością oraz tablica informacyjna w alfabecie Breille’a Po prawej stronie znajduje się wypożyczalnia.
Na poręczach schodów prowadzących na poziom +1 i +2 tabliczki (listewki) w alfabecie Breille’a z opisem.
Dodatkowo tabliczka (listewka) w alfabecie Breille’a na drzwiach wejściowych do sekretariatu dyrektora. Poręcz schodów prowadzących na poziom -1 z oznaczeniem na poręczy tabliczkami (listewkami) w alfabecie Breille’a z opisem. Korzystając z windy lub schodów znajdujących się po lewej stronie od wejścia do budynku można dostać się na poziom -1. Na tym poziomie znajduje się sala konferencyjna, szatnia oraz toaleta dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście do WC dla osób niepełnosprawnych męskiego i damskiego na poziomie -1 obrysowane dookoła żółtą taśmą. Wjeżdżając windą na poziom +1 osoby na wózku inwalidzkim mogą skorzystać z czytelni czasopism, gdzie mogą otrzymać wszystkie potrzebne materiały, skorzystać z czytnika dla osób niedowidzących i słabowidzących da Vinci oraz bezpłatny dostęp do Wi-Fi. Na placu zewnętrznym wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. Miejsce to jest usytuowane w bezpośredniej bliskości wejścia głównego budynku. Teren wokół budynku jest utwardzony.
Przestrzeń jest zazwyczaj cicha i spokojna.
Pies asystujący
- Możesz przyjść z psem asystującym lub psem przewodnikiem. Pamiętaj o certyfikacie psa asystującego i zaświadczeniu o szczepieniu.
Wejście do budynku
- Wejście jest na poziomie gruntu. Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku (przez wjazd na parking)
- Do wejścia głównego prowadzą schody.
- Stopnie są oznaczone kontrastowo.
- Przy schodach znajduje się poręcz.
- Drzwi musisz otworzyć ręcznie.
- Otwierają się na zewnątrz.
- Otworzenie drzwi nie wymaga dużej siły.
- Drzwi są przeźroczyste i są kontrastowo oznaczone.
Ciągi poziome
Część korytarzy nie jest dostępna dla osób poruszających się na wózkach, wejście wymaga pokonania schodów.
- Korytarz na pierwszym piętrze starej części budynku (dział Informacji, Cyfryzacji i Komputeryzacji, Naukowo Wydawniczy, Czytelnia Naukowa, Sekretariat, Dyrekcja)
- Korytarz prowadzący do Galerii Białej na drugim piętrze (Galeria Biała, Dział Cyfryzacji i Komputeryzacji, Czytelnia Zbiorów Specjalnych)
Ciągi pionowe
- Na inne kondygnacje możesz się dostać za pomocą schodów
- Do bezpośredniego dostępu do niektórych pomieszczeń możesz skorzystać z windy.
Schody
- Przy schodach znajduje się poręcz wzdłuż całego ciągu (z wyjątkiem 2 ostatnich stopni prowadzących do Galerii Białej)
- Stopnie są oznaczone kontrastowo
Winda
- Drzwi windy otwierają się automatycznie
- Winda znajduje się w budynku naprzeciw szklanego wejścia od strony parkingu
Pomieszczenia
Pomieszczenie jest w dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich:
- Czytelnia Czasopism (1 piętro, winda)
- Czytelnia Działu Bibliografii Lubelszczyzny i Wiedzy o Regionie (parter)
- Księgarnia u Hieronima (parter)
- Oddział dla Dzieci (parter)
- Sala Konferencyjna (piętro -1, winda)
- Studio Nagraniowe (piętro -1, winda)
- Wypożyczalnia (parter)
- Xero / Dział Organizacji (parter)
Pomieszczenie nie jest dostępne dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich bądź osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie mobilności – wejście wymaga pokonania schodów, brak alternatywnej drogi dostępu (np. windy, podjazdu).
- Czytelnia Naukowa ( piętro 1)
- Czytelnia Zbiorów Specjalnych (piętro 2)
- Galeria Biała (piętro 2)
- Informacja / Informatorium (piętro 1)
Istnieje możliwość uzyskania pomocy ze strony personelu.
Łazienka
- W budynku jest toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością. (winda, poziom -1)
- Drzwi otwierają się na zewnątrz.
- Nie ma przeszkód, by wjechać na wózku do łazienki.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
1. Czy podmiot zapewnia osobom ze szczególnymi potrzebami obsługę z wykorzystaniem niżej wymienionych
sposobów/środków wspierających komunikowanie się?
a. Kontakt telefoniczny [ X ] TAK
b. Kontakt korespondencyjny [ X ] TAK
c. Przesyłanie wiadomości tekstowych, w tym z wykorzystaniem wiadomości
SMS, MMS lub komunikatorów internetowych [ X ] NIE
d. Komunikacja audiowizualna, w tym z wykorzystaniem komunikatorów
internetowych [ X ] TAK
e. Przesyłanie faksów [ X ] TAK
f. Wykorzystanie tłumacza języka migowego przez strony internetowe i/lub
aplikacje (tłumaczenie online) [ X ] NIE
Strona 4
g. Pomoc tłumacza języka migowego – kontakt osobisty [ X ] NIE
h. Kontakt z pomocą tłumacza-przewodnika (kontakt osobisty) [ X ] NIE
2. Czy podmiot posiada urządzenia lub środki techniczne do obsługi osób słabosłyszących, takich jak np. pętle
indukcyjne, systemy FM, systemy na podczerwień (IR), systemy Bluetooth?
[ X ] NIE
Liczba prowadzonych przez podmiot stron internetowych:
2
3. Czy podmiot zapewnia na tej stronie internetowej (tych stronach internetowych) informację o zakresie swojej
działalności (głównych zadaniach podmiotu) w postaci:
a. tekstu odczytywalnego maszynowo?
[ X ] Na części stron tak, na części nie